Sköterskor får bonus för snabba råd
http://www.dn.se/sthlm/skoterskor-far-bonus-for-snabba-rad-1.864534
Vad i helvete är det här för skämt..
Sjuksköterskorna som svarar i telefon hos sjukvårdsrådgivningen får en bonus på 1.000 kronor om de klarar av samtalen på kort tid.
Härligt en tusing i bonus!
Skatt som är lite mer än 40% på bonusar. Då har vi lite mindre än 600:- i handen.
När jag i början av 2000-talet satt på Telias internetsupport hade jag aldrig under 4 minuter i snitt-tid och där gav vi kunden ett tips och sedan fick kunden testa sitt modem eftersom mobilen knappt var uppfunnen.
Mera godis följer:
Ekvationen blir mer och mer omöjlig.
Vad i helvete är det här för skämt..
Sjuksköterskorna som svarar i telefon hos sjukvårdsrådgivningen får en bonus på 1.000 kronor om de klarar av samtalen på kort tid.
Härligt en tusing i bonus!
Skatt som är lite mer än 40% på bonusar. Då har vi lite mindre än 600:- i handen.
Bonussystemet fungerar så här: Den som klarar av att hålla en snitttid på 3.48 minuter eller lägre, får en bonus på 1.000 kr i månaden. I tiden ingår även journalskrivning. Tanken är att sjuksköterskorna ska skriva medan de talar med patienten.
När jag i början av 2000-talet satt på Telias internetsupport hade jag aldrig under 4 minuter i snitt-tid och där gav vi kunden ett tips och sedan fick kunden testa sitt modem eftersom mobilen knappt var uppfunnen.
Mera godis följer:
För att få bonus finns också kvalitetskrav. Sjuksköterskan får inte ha gjort något misstag, exempelvis skickat en patient till akuten i onödan, gett ett medicinskt felaktigt råd eller låtit bli att hänvisa någon som varit svårt sjuk. Bonusen försvinner också om någon patient klagar på dåligt bemötande, eller om företaget i sina stickprov finner att samtalen har kvalitetsbrister.
Ekvationen blir mer och mer omöjlig.
Kommentarer
Trackback